Miestna akčná skupina združenia obcí Termál (MAS)

Cyklopotulky medzi Žitavou a Hronom

Popis

Vážení návštevníci,

v tejto sekcii Vám prinášame v spolupráci s Cykloklubom Tatra-Bike Maňa zopár tipov na cyklovýlety po našej malebnej krajine, nech sa páči, inšpirujte sa, server prináša množstvo ďalších variácií, kam sa môžete dostať na svojich potulkách, niektoré z cyklookruhov nájdete aj v aplikácii Všetci na bajk.

1 .okruh

zo série Cyklopotulky medzi Žitavou a Hronom s podtitulom Kúrie a kaštiele malý, je naozaj krátky, má len 36 km a dá sa v pohode zvládnuť podvečer.

Za východisko výletu sme zvolili parkovisko pred Termálnym kúpaliskom. Vydáte sa po zelenej cyklotrase smer Trávnica, pri cintoríne odbočíte doľava a spevnenou asfaltkou prídete na križovatku, kde nadväzuje žltá 8102, ktorá Vás dovedie až do centra obce Hul, kaštieľ v obci Hul je po neďaleko námestia a obecného úradu. Odtiaľ sa následne vrátite na modrú cyklotrasu č.2102, po modrej dôjdete do obce Vlkas, pri obchode sa dáte doľava smerom k Žitave, prejdete most a požitavská cyklomagostrála č.045 Vás dovedie do Kmeťova, kde prejdete cez most a pokračujete k CHKO Žitavský luh. Môžete si prezrieť informácie z náučného chodníka, pozrieť na scenériu z pozorovateľne a potom pokračovať ďalej do Mane až ku neskorobarokovému kaštieľu Kollerovcov. Odtiaľ pôjdete ďalej do Trávnice, pamiatky nájdete na hlavnej ceste, ešte pri katolíckom kostole Najsvätejšej trojice je v parku ukrytá 1historická budova. Z Trávnice môžete obísť okruh náučného chodníka „Fauna a flóra Trávnice“ smerom k „Novému rybníku“ a vrátiť sa asfaltkou naspäť ku kúpalisku. Trasu nájdete aj na odkaze

2 .okruh

zo série Cyklopotulky medzi Žitavou a Hronom s podtitulom Kúrie a kaštiele - veľký má trochu väčší záber na kondičku, má 105 km a zavedie Vás až na miesta, kde sa zrodila slávna Sacherova torta, ale poďme po poriadku.

Okruh Vás povedie okrem malého okruhu s č. 1 (viď vyššie, teda Hul, Žitavský luh, Maňa a Trávnica) ďalej do Podhájskej časť Beleg po zelenej cyklotrase č. 5102, juhovýchodne od Podhájskej, v obci Čechy pokračujte po modrej cyklotrase č. 2102 do obce Kolta, kde je veľký a relatívne zachovalý kaštiel Mészárosovcov a kúria Kurthyovcov. Modrá cyklotrasa č. 2102 Vás ďalej povedie do Dedinky, kde odporúčame doplniť tekutiny v kaštieli Petrikovicsovcov. Z modrej cyklotrasy č. 2102  sa v Dedinke -časť Hurbanovce odpojíte smerom na Plavé Vozokany. Čaká Vás relatívne náročné niekoľkonásobné stúpanie až do Plavých Vozokán. V Plavých Vozokanoch  odbočíte pri parku doľava smerom na Tekovské Lužany, hore na kopci je po ľavej strane kúria Erdődyovcov. Po rýchlej jazde dolu kopcom sa otvorí rovina, nezabudnite odbočiť vpravo smerom na osadu Arma (odbočka nie je označená smerovou tabuľou), pretože inak by ste to mali obkľuku. Ruinu Malcomesovcov – bývalého neorenesančného kaštieľa určite neminiete.

Z Army rýchlou prešmyčkou vpravo a po asi 50 m vľavo,  po ceste I/75, sa dostanete na cestu do Málaša a Nýrovce, kde uvidíte kaštieľ Sipeky. V Nýrovciach odbočte vpravo smerom na Veľký Dvor a Želiezovce. Tesne pred vjazdom do Veľkého Dvora musíte odbočiť vpravo na cestu, ktorá vedie do osady Karolína. V Karolíne, pri autobusovej zastávke, odbočte vľavo a na ďalšej križovatke asfaltových ciest vpravo do Želiezoviec, kde Vás privíta anglický park a kaštieľ Eszterházyovcov.  Tu si môžete dať pauzu, navštíviť Soví Zámoček, dobiť „baterky“ v cukrárni so slávnou Sacherovou tortou, pretože práve tu vznikol jej recept. Na konci Želiezoviec, pri ČS pohonných látok, odbočte vľavo smerom na Veľký Dvor. Na križovatke pred Veľkým Dvorom odbočte vpravo cez Rozinu do Tekovských Lužian a Ondrejoviec, kde uvidíte zachovalý kaštieľ Benkovichovcov, okrem toho zvonka uvidíte kaštieľ Hunyorovcov a kaštieľ Kelecsényiovcov, prípadne navštívite miestne múzeum. Potom pokračujete do Dolného Pialu s  kaštieľom Hunyadiovcov, dobrá káva alebo iné tekutiny určite padnú vhod. Ďalšou zastávkou je Bardoňovo, kúria Ambrovcov a kaštieľ rodiny Kelecsényi s miestnym múzeom. Po opustení Bardoňova je po pravej strane hrobka rodiny Kelecsényi. Potom cez Pozbu návrat späť do Podhájskej.

Trasu nájdete na odkaze

3 .okruh

zo série Cyklopotulky medzi Žitavou a Hronom s podtitulom Bronzová cesta Vás vráti v čase až do doby bronzovej, naším tipom je výlet na západ do Nitrianskeho Hrádku pri Šuranoch a potom na juhovýchod od Podhájskej, kde nájdeme detaily o tzv. čačianskej kultúre  (Čaka, Kolta, Dedinka)  http://visitpodhajska.sk/zaujimavost/61_dedinka-a-socha-knaznej-z-doba-bronzova

Tento okruh má opäť ako štart centrum Podhájskej, jeho prvá časť Podhájska - Nitriansky Hrádok  (alebo aj „Slovenská Trója“) a späť je max 20 km. Povedie Vás modrá trasa č.2103, ktorou sa dostanete do Radavy. Pri potravinách budete pokračovať rovno, na konci obce sa napojíte na E580. Po príchode na križovatku obcí D. Ohaj a Hul odbočíte vľavo po modrej 2102 až do centra obce D. Ohaj. Odtiaľ pôjdete kúsok po zelenej 5103 a pri kaplnke Bl. Sestry Zdenky von z obce, prejdete cez rieku Žitavu, z ľavej strany bude rybník a na najbližšej križovatke vpravo, na ďalšej križovatke vľavo, prejdete cez rieku Nitra. Archeologická lokalita Zámeček bude po ľavej strane. Nálezisko bolo osídlené už pred cca 5000 rokmi. O jedinečnosti náleziska Vám viac povie zopár informačných tabúľ. GPS súradnice N48°4'2'' E18°12'32''. Ak sa však chcete vyhnúť rušnej ceste, odporúčame trasu popri cintoríne v Podhájskej až do obce Hul. Potom bude trasa bezpečnejšia, aj keď o niečo dlhšia, takže časť Podhájska – N.Hrádok bude 14 km.

V Nitrianskom hrádku môžete pokračovať po magistrále pri rieke Nitra až k odbočke smerom na Bánov, tu sa však dáte doľava, prejdete na druhý breh rieky Nitra a pokračujete po asfaltovej družstevnej cesta popri meandrujúcej Chrenovke a niekoľkých rybníkoch smerom na Bešeňov, Nové Zámky.  Po trase si budete môcť prečítať na informačných tabuliach informácie o náučnom chodníku potoka Chrenovka.  Vľavo, popri ceste, bude kríž a oddychové miesto, kde si môžete dopriať krátku zástavku na doplnenie energie. Potom asi po 500 m sa bude asfaltová cesta prudko točiť doprava. Vy však pôjdete rovno po poľnej ceste smerom k Bešeňovu. Prejdete popod elektrické vedenie na stĺpoch až ku križovatke poľných ciest Bešeňov – Dvory nad Žitavou – Nové Zámky, Bánov. Na tejto križovatke odbočíte vľavo, prejdete popri rybníku Bešeňov a po starej asfaltovej ceste sa dostanete až do obce Bešeňov. V Bešeňove prejdete cez most ponad rieku Žitava až na križovatku s cestou II/511, ktorá prechádza celou dĺžkou obce Bešeňov. Odbočíte vľavo, prejdete popri potravinách po ceste II/511. Vľavo bude kostol Narodenia Panny Márie a potom si všímajte v ostrej zákrute smerovníky na Veľké Lovce. Hore na kopci medzi dedinami, na križovatke, sa napojíte na modrú cyklotrasu č. 2102, ktorá vedie do obce Čechy.

Na ďalšej križovatke, pri cykloodpočívadle, odbočíte vpravo na panelovú cestu.  Prejdete popri Branovskom rybníku až na križovatku poľných ciest do Branova, Čiech a Semerova, kde musíte odbočiť vľavo po modrej cyklotrase č. 2102 smerom do obce Čechy.   Modrá cyklotrasa č.  2102 Vás dovedie až do Kolty, kde si môžete odskočiť na krátku prehliadku kaštieľa Meszárošovcov a kúrie rodiny Kurthy (viac info okruh 2), archeologické nálezisko je blízko miestneho cintorína popri ceste I/75. Po ceste I/75 sa zároveň dostanete do Čaky, kde je možné po dohovore vidieť v miestnej škole informačné tabule s replikou brnenia Čakanského bojovníka a ďalšie podrobnosti z archeologických prác.

V prípade dobrej viditeľnosti si viete vyšliapnuť až na Čakanskú horu a pokochať sa - výhľady na Hron sú vskutku čarovné. Z Čaky sa vrátite späť po ceste I/75, odbočíte vpravo smerom do Dedinky. Aj tu sa robil v minulosti archeologický prieskum, nález kňažnej z obce Dedinka sa dá zaradiť k TOP 12 nálezom na svete. Dodnes pripomína nález socha v centre obce. Z Dedinky vedie cesta do Pozby, po ľavej strane budete mať nádherné výhľady pri Tankošskom cerovom dube, odtiaľ je rýchle klesanie k Studničke – pútnickému miestu. Z Pozby cesta rovno do Podhájskej.

Ak si budete chcieť dojazd do Podhájskej spríjemniť jazdou po lesných cestách, môžete odbočiť z asfaltovej cesty  pri Tankošskom cerovom dube doľava na poľnú cestu smerom do poľa a k lesu. Les obídete vľavo, cesta Vás dovedie až do lesa na križovatku cyklotrás zelená č. 5102 a modrá č. 2103 nad obcou Podhájska. Stále sledujete modrú cyklotrasu č. 2102, ktorá vás dovedie späť do Podhájskej. Na tomto okruhu najazdíte celkom 67 km.

4 .okruh

zaberá severozápadnú časť územia od Podhájskej, na biku strávite 57 km a natrafíte na množstvo zaujímavostí, ktoré si viete dohľadať z apky Všetci na bajk.

5 .okruh

povedie východne od Podhájskej, najazdíte 47 km,  svojou náročnosťou patrí medzi stredne náročné

6 .okruh

má 63 km a povedie Vás južne od Podhájskej aj do susedných obcí mikroregiónu

7. okruh

patrí rovnako do série Cyklopotulky medzi Žitavou a Hronom. Prevedie Vás povodím rieky Žitava a tradičným remeslom - mlynárstvom

V minulosti boli majstri mlynári vysoko vážení remeselníci, mali svoje cechy svoj fortieľ si odovzdávali z jednej na druhú generáciu. Naše územie ohraničuje rieka Žitava a na jej povodí i v pritekajúcich potokoch bolo v minulosti množstvo mlynov.  Cestu začneme v Radave,  z Podhájskej nás povedie modrá cyklotrasa č.2103, v Radave stál voľakedy na potoku Liska mlyn Motešických, Dóryovcova a Fekečovcov. Ďalej pokračujeme zelenou č. 5102 a žltou 8102 do obce Hul, kde sa napojíme na modrú – veľký okruh 2102. Pokračujeme do D. Ohaja, tu bolo mlynov v minulosti veľa, Horný a Dolný mlyn, Baloghov, Barlangyov, Tóthov, Katynov, Zelinkov, Gajdošíkov, Habermanov, Kaločayov. Z D. Ohaja smerujeme do Úľan nad Žitavou (tu dal mlyn postaviť gróf Károlyi) a požitavskou cyklomagistrálou prídeme na križovatku na Vlkas,  na Žitave stáli mlyny Vargov,  Žirkov, Tomašovičov, Tóthov, Keisenbegov, Fialov, najstarší daňový súpis z archívov pochádza z roku 1570.   Popri Žitave pokračujeme ďalej, v Mani sa zastavíme v časti Malá Maňa (mlyn Mányiho, Beliczayov), prejdeme do  časti Veľká Maňa, kde stál voľakedy mlyn Forgáčov, Vassov, Šókyho, Ferenciho. Viac o mlynárstve sa dozviete na zastavení č. 5 náučného chodníka v obci Maňa. Tu sa môžeme napojiť na žltú č.8105, ísť sa pozrieť na pozorovateľňu vtáctva k chránenému územiu Žitavský luh. Po ceste budete mať  Dolnú Gedru, tu stál Földváryho mlyn, potom sa treba vrátiť späť na D.Gedru, napojiť na červenú pešiu trasu, pokračovať do Trávnice a odtiaľ do Podhájskej.

Okrem vodných mlynov stál mlyn aj v Bardoňove a dodnes sa melie múka vo Veľkých Lovciach

Veríme, že si bajkovačku u nás užijete, už teraz sa tešíme na fotky na našom FB profile visitpodhajska

Prajeme veľa šťastných km a ešte viac nezabudnuteľných zážitkov